Sjöfarten står för den största delen av . Påverkan från sjöfarten på miljön betraktas ofta som relativt begränsad jämfört med till exempel lastbilstrafik. De totala utsläppen av koldioxid . I april skrev The Guardian om fartyg, bränslen och dess utsläpp vilket sedan jämfördes med bilar. Jo, enligt initierade källor så släpper ett stort fartyg .
Vad gäller sjöfarten gjordes bedömningen att såväl inrikes som utrikes sjöfart ska bära kostnaderna för sina utsläpp och klimatpåverkan. Samtidigt både kan och måste sjöfarten minska sina utsläpp , globalt sett. Då behöver vi ett globalt regelverk, inte lokala lösningar, skriver . Nya beräkningar visar att de är dubbelt så stora som . En mindre del av sjöfartens utsläpp har en kylande effekt på klimatet medan den.
Vi i Sverige och den övriga världen är beroende av en effektiv, klimatneutral sjöfart. Trots att fraktfartygen bara står för procent av utsläppen av .
Uppskattningsvis procent av världens varor . Flyget står för mellan fyra och fem procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid. Att godstransporter flyttas över från lastbilar till sjöfart och järnväg. Den internationella sjöfarten ökar snabbt vilket medför att utsläppen av växthusgaser ökar.
Viktiga områden att komma till rätta med är . Därtill kommer uppseendeväckande . Målet är att de årliga utsläppen av växthusgaser från den internationella sjöfarten ska kulminera så snart som möjligt och därefter minst . Handlingsplan mot utsläpp av toalettavfall från kryssningsfartyg. Signerat: Direkt från Europaparlamentet. Det är alltså definitivt inte hållbart att sjöfarten seglar under radarn . När världen ställer om för att rädda klimatet kan inte en enskild sektor med stora utsläpp åka snålskjuts på andras klimatarbete. Sverige måste aktivt agera så att de globalt överenskomna kraven på kväveoxider för internationell sjöfart inte försenas. Inrikes transporter står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser.
Om även utrikes sjöfart och flyg tas me är andelen drygt procent. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs. Hur det ska gå till återstår att se.
Under året ökade dessutom utsläppen från transportbranschen kraftigt – främst inom sjöfarten men även flyget ökar sina utsläpp. Regelverket för luftskydd inom sjöfarten slogs fast vid en MARPOL-konferens i IMO:s regi. Bilagan innehåller begränsningar för utsläpp av kväveoxider (NOx),. Den första april lanserade Viking Line använda hyttlakan som framtidens drivmedel. Aprilskämtet var dock inte väldigt långt från verkligheten.
Etappmålet om utsläpp av luftföroreningar från sjöfarten innebär att: utsläppen av svaveldioxi kväveoxider och partiklar ska ha börjat minska från . Utsläpp av olja och kemikalier till vatten. Idag ligger gränsen på S. Spridning av giftiga substanser via. De emissioner där sjöfartens utsläpp är betydande är förutom SOäven kväveoxider, partiklar och CO2.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.