tisdag 31 januari 2017

Måla om möbler utan att slipa

I samband med att jag målade om väggarna i vardagsrummet fick jag för mig att även måla om våran tv-bänk i samma färg som väggen. Att måla om möbler snyggt är inte så lätt som många tror. Det finns också flera färger som det står på att slipning inte är nödvändig.


Men på begäran kommer nu tips på hur man målar om möbler hemma. Du kan slipa för hand eller med en slipmaskin.

Då är det enkelt att byta färg från grundfärgen till den slutliga färgen utan kladd. Du bör nog se till att få bort lacken om det ska bli riktigt bra att måla. Det är väldigt sällan som det blir bra utan slipning. Kan man måla om en lackad möbel. Hur måla möbler vita så det blir snyggt?


Men limma fast ett stolsben eller måla en byrå, javisst! Det finns de som tycker att man inte bör använda hårdvaxolja till exempel, utan shellack.

Om det är en möbel i genomgående trä kan man slipa ned det ordentligt, . Slipa därefter lätt över ytan med fint sandpapper. Måla om en möbel och få den att se ut som ny. Torka sedan av allt med en fuktig mikrofibertrasa, slipa till och damma av ytorna.


Det är inte speciellt svårt att måla om möbler samtidigt som det gör stora resultat. Vid all målning så är det väldigt viktigt att rengöra och slipa ytan eftersom det är . MÖBLER GRUNDARBETE Kritfärger är välkända för att ha en otroligt bra. Vi vet att väldigt många hoppar över att slipa när de målar med kritfärger och tycker det . Skulle vilja måla allt vitt, är det någon. Du behöver inte slipa speciellt mycket utan det räcker att ytan blir lite matt och uppruggad.


Det är skönt att sitta ute i solen och måla , men är det väldigt varmt. Har du ändå fått rinningar, vänta tills färgen torkat ordentligt, slipa sedan försiktigt bort ojämnheterna och måla över på nytt. Ken Kennar Vi i Villas målarexpert, tipsar om verktygen du inte klarar dig utan. Läs för att lära dig rätt sätt att måla möbler på, samt ett litet fusk.


Om man ska måla möblerna helt rätt ska man först tvätta möblerna, sedan slipa dem. Då behöver jag inte köpa grundfärg utan jag kan göra som du har gjort?

Men det ska inte se trasigt och nedgånget ut, utan istället bygga på ett intryck. En sådan yta är lättare att slipa och behandla med ett bra resultat. Det man behöver i verktygs- och materialväg för att måla möbler så att de ser . Spackla ojämnheter och sprickor, slipa och damma noggrant innan du målar.


Slipa och borsta sedan de spacklade ytorna. Färgsätt ditt hem utan att måla. Mest målar jag om gamla möbler jag fyndar på blocket, auktioner och. Jag börjar med att slipa lätt, jag har ett fint sandpapper så jag bara .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg