onsdag 13 januari 2016

Lacka på oljebets

Svar: Vill du inte lacka din betsade yta finns vår Oljebets. Vi har även Herdins Oljebets som fungerar bra på golv. Skulle nämligen vilja vräka på några lager klarlack så det blir lite djup med. Har aldrig betsat något innan så är lite osäker på den fronten!


Dock är det ofta så att man inomhus använder bets som är baserad på t-sprit, denna är tunn och dricker snabbt in i träet. Att själv måla och förändra sina möbler och ytor där hemma har varit.

När betsen sedan torkat så drar man på ett lager av klarlack för att skydda den . Vill du behålla träets naturliga färg väljer du att enbart lacka. Se till så att det inte ligger överflödig bets på ytan, om detta får ligga kommer det att. Gör du inte den här behandlingen reser sig fibrerna när du stryker på bets. Slipar du sedan på den betsade ytan blir den lätt flammig.


Kan jag lacka med Alcro klar trälack halvblank på en oljebetsad bordsskiva? När du penslar på betsen på golvet så pensla försiktigt, bets är väldigt tunnflytande och skvätter lätt iväg och man får lätt fläckar på väggarna och det kanske inte . Olika träslag absorberar bets olika: Dagens möbler finns i olika träslag, från hårda träslag såsom ek till. Blev ojämnt för att jag slipade det till grunden på vissa ställen.

Så nu är jag istället inne på att köpa billig bänkskiva på IKEA och betsa. Olja på bets går ju inte alls fick jag lära mig och att lacka en betsad . Bets är ett sätt att förändra kulören på trä. Det finns färdiga lösningar och påsar med torrpigment som rörs ut med vatten och sedan stryks träet på träet.


Det här är en bets för obehandlade träytor inomhus, eller träytor som är nedslipade till rent trä. Ytor som utsätts för hårt slitage kan du lacka efter betsningen. Stryk på Träbets med lackpensel eller svamp i träets längdriktning.


Jag har slipat mitt matbord av obehandlat furuträ. Nu skulle jag kunna tänka mig en mörkare färg på bordet. Klarlack på träpanel och trämöbler bevarar träets vackra utseende och framhäver träets. Vill du färgsätta trätak, träväggar och trädetaljer ska du använda bets.


Kulörstyrkan på betsen styrs delvis av träets naturliga färg och träets sugförmåga. Beroende på tillverkare och typ av bets ser appliceringen lite olika ut, men. Många väljer att lacka golvet, vilket ger den starkaste ytan men tenderar att ta bort . Ekskivan slipas ner till rent trä innan den torkas av och stryks med vit oljebets.


Efter en torktid på ett dygn kan träoljan appliceras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg