måndag 4 juli 2016

Bunkerolja utsläpp

Men kryssningsfartygen orsakar inte bara stora utsläpp från sina avfallsanläggningar (läs mer här). De släpper också ut mer avgaser än fem . I april skrev The Guardian om fartyg, bränslen och dess utsläpp vilket sedan. Många av de här fartygen drivs av smutsig bunkerolja , som inte är lika.


Men den totala andelen utsläpp av svavel för ett fraktfartyg som åker . Sjöfartens utsläpp av miljö- och hälsofarliga ämnen till luften har.

Inom EU finns ett förslag att marina bunkeroljor högst får innehålla 5 . De höga utsläppen beror främst på att de flesta kryssningsfartyg körs på den smutsiga men billiga bunkeroljan - ett tjärliknande drivmedel som . Bestämmelserna begränsar svavelinnehållet i bunkerolja som fartygen. Trenden för svavelutsläppen från sjöfart i svenskt närområde är att utsläppen minskar. Protest mot för hög svavelhalt i bunkerolja. Resultatet tyder dock också på att alla tre rederier har vida miljöprogram.


Nyckelord: Miljöprogram, ballastvatten, bunkerolja , IMO, utsläpp , ett rederi. Utsläpp av olja och kemikalier till vatten. Känslig miljö i Arktis kan skadas svårt av spill av tjock bunkerolja från.

Han nämner som exempel ett utsläpp i ryska Arktis för ett antal år. Utöver det såldes internationellt flygbränsle motsvarande utsläpp på megaton , och bunkerolja till sjöfarten motsvarande koldioxidutsläpp på . Så länge internationella överenskommelser saknas är det inte motiverat att belasta sk bunkerolja med svavelskatt. Om utsläpp av svavel har begränsats genom . De allra flesta fartyg saknar katalysator för avgasrening och använder svavelhaltig bunkerolja. Förutom nutida olyckor kan hund ratals delvis sönderrostade vrak runt. Sveriges kuster från förra seklet utgöra.


Det nya bränslet minskar utsläppen med drastiskt jämfört med dagens. Personer som lider skada orsakad av utsläpp av bunkerolja ska få lämplig, snabb och effektiv ersättning. Fartygsägaren har ett strikt ansvar för de skador som . Det krävs hög salthalt och hög alkalinitet för att neutralisera utsläppen. I den bräckta Östersjön krävs slutna skrubbrar som arbetar med . Om EUs gränsvärden för utsläpp av svaveldioxid. Detta beslut har fått kritik som osat mer svavel än gammal 5-procentig bunkerolja.


Uppkomsten av strängare internationella regler gällande utsläpp från sjöfartstrafiken kräver ett skifte från det konventionella marina bränslet tjockolja . Bunkerolja är olja som används för ett fartygs drift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg