torsdag 29 januari 2015

Tjock olja biltema

Mineraloljebaserad motorolja speciellt lämplig för fordon som körs hårt, t. Ju högre SAE-tal en olja har, desto högre viskositet har den vid 1°C, vilket är ett mått på oljans förmåga att bilda oljefilm under drift. För klassiska motorcyklar och vissa veteranfordon där en rak olja skall användas. Oljan är tjockflytande när den är kall – varmkör försiktigt. Jag har kollat nu på biltemas Helsyntetisk motorolja 5W-50 .

Går det att använda 10W-istället för 10W-40? Biltemas oljor - bra eller anus? Tjock olja är bäst för en sliten motor, men det kan också kosta skjortan om du.


Whelsyntet från t ex biltema eller motsvarande. Val av olja till en gammal V? Någon som har erfarenhet av motorolja? Motorolja från biltema funkar bra?


En motor som startar i extrem kyla, med tjock olja , utan flöde tar mer.

Jo denna 10w-olja är en tämligen tjock olja som lämpar sig för . Rent generellt tycker jag att många kör på för tjock olja , en olja. W-olja är RELATIVT tunnflytande kall och RELATIVT tjock vid 100 . För tjock olja (hög siffra) bör man inte ha på vintern men klassas inte som för tjock. Delsyntetisk olja är mineralolja där det värsta skräpet rensats undan.


Numera skulle jag aldrig hälla biltema i motorn igen. Lämplig för fordon som körs hårt, t. L för 1spänn på biltema. Häller man i en för tjock olja ryms den inte och oljan cirkulerar inte ordentligt och . En mcfirma tyckte jag skulle köpa av dom för 150: - litern. Personligen skulle jag aldrig slå i olja från biltema i någon av mina. Hur noggrannt tror ni då en billighetsmätare typ BILTEMA visar?


Om en olja är tjock eller tunn anges ENBART av viskositeten, inte av . En tjock vidhäftande kedjeolja eller upprepade sprayningar av. Ett Prowash kit med kedjetvätt från till exempel Morgan Blue, olja för torrt och . Denna olja är säkerligen framtagen för att vara en tjock olja som ska förhindra. Det verkar som det är rekomendation att man bara ska ta lite olja på dem.

På mina gamla crossmax har jag använt en syntetisk biltema olja. Särskilt kopplingen mår bra av denna olja. Det ska inte vara för tjock olja om det är lamellkopplingar.


Måste vara perfekt, tjock klet som blir kvar när sågarna stått för länge, men på hjulbultarna måste det . Manualen innehåller alla cykelmodeller, tjock som en bibel alltså med liten svårläslig text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg