fredag 8 september 2017

Puttekulor namn

Max har börjat samla spelkulor. Du vet såna där i glas som man ska lägga upp i en pyramid och sedan slå sönder. Spelkulor, puttekulor , stenkulor är leksaker använda i flera olika spel och lekar, främst bland barn.


För de flesta hör kulspel kanske framför allt till vårens . De enklaste kulorna som bara var gjorda av nåt slags polerad sten kallade vi stenisar. Kulor som var gjorda av genomskinligt glas .

Det finns dock ett par spelkulor som inte har något namn. Finns det inte i leksaksaksaffärer, där man kan köpa puttekulor. Det kanske finns glasklara sådana, tror att det fanns när jag var liten iaf. Nils tipsar oss om hur man får barn att äta ärtor: När jag var liten gillade jag inte ärtor, då sa mina föräldrar att det var puttekulor. Christer Johansson är Skandinaviens enda tillverkare av stenkulor.


Nu går han i pension, men den unika tillverkningen kommer han att . Jag hjälpte mamma rensa i källaren och i en kartong hittade jag en tygpåse som var så bekant att jag tappade balansen lite och fick hålla mig . Fem för ett öre, så var marknadspriset för puttekulor på den tiden.

Innehåller st kulor i storlek mm och st stora kulor i storlek mm. Ett enkelt, roligt och billigt spel. Passa på att fynda redan idag! Eftersom vi Uppsalabor älskar suffixet -is fick alla kultyper ett eget namn med detta: de minst värdefulla var stenis och glasis, och den mest . Spara mitt namn , min e-postadress och webbplats i denna webbläsare till nästa gång jag skriver en kommentar.


Vänligen svara med siffror:. En snubbe vid namn Turnvater Janosch har skapat den här geniala klockan som visar tiden . Mest för min egen skull, för att jag nu som vuxen hade råd att köpa precis vilka vackra kulor jag ville, köpte jag ett paket med ljuvliga . Ett set på kulor i glas, flera olika färger och storlekar. Många barn tycker det är roligt att spela kula ute på gården eller med kompisarna i skolan. Stackars Hempan är hård i magen igen. Han har ju alltid varit ganska hår bajsmässigt men nu är det stenhårda små puttekulor igen.


Jag provade allt möjligt på botten innan jag hittade något jag gillade (san puttekulor , lecakulor, tidningspapper) tillslut bestämde jag mig för . Sen finns det ju ett gäng diakritiska tecken för vokaler som också har namn. Vi har också en kulpåse att förvara spelkulorna i. Fidget Spinners är den nya trenden som har tagit leksaksmarknaden med storm. Nu är leksaken en bristvara i Borås.


Barnen får gammaldags namn , sjunga Din klara sol går åter opp och sedan räkna.

På rasten blir det puttekulor , hopprep och boll. Bohuslän samt ett par dikter om puttekulor och skrikande . Leksaksaffärer har väl puttekulor ? Eller barn kanske inte leker. Så egentligen borde de väl byta namn till SRF.


Knölarna är ungefär lika stora som puttekulor , och lite hårda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg