onsdag 22 februari 2017

Byta golv hyresrätt

Går något sönder så löser hyresvärden allt som oftast det. OK: Plantera växter och ställa dit hyllor. Lägga löst golv som trätrall.


Den som vill fixa i sin hyresrätt , byta ut och lägga nytt behöver veta. Efter hur många år är det rimligt att kräva renovering av kök, badrum och golv i en hyresrätt ?

Jag har tidigare hyrt av kommunala bostäder, och . Dock så har jag förstått att man som hyresgäst rent juridiskt inte får lägga om golv utan tillstånd från hyresvärden, så att åka till Bauhaus och . Byte av golv i hyresrätt , blir jag skyldig eller är det. Vattenläckage i hyresrätt , byta golv , vem betalar? Renoveringsintervall i hyresrätt ? Har det råkat bli sprickor i kaklet eller repor i golvet ? Men vad får du egentligen göra om du bor i en hyresrätt ? Mitt radhus är hyresrätt och här har jag lagt laminat i hela huset, utom badrummen (förstås!) och vardagsrummet som har parkett.

Sugen på att byta ut köket, måla om, tapetsera eller renovera. Du får inte: riva upp och byta ut, slipa eller måla det befintliga golvet utan att du . Grabb på bast som fått sin första hyresrätt , onödigt att lägga pengar på kan. Vill du göra om din hyresrätt? Här är reglerna du måste ha koll på.


Att byta ut skåpluckor (spara de gamla, de tillhör hyresvärden). Att bo i hyresrätt kan vara en riktig lyx. Så fort det är fel på något är det hyresvärden som står för kostnaden (om det är en bra sådan). Tex att man kan välja byta golv på dass, kök eller så.


Där jag bor är det år på tapeter, golv är en annan historia. Som hyresgäst blir du ansvarig mot din hyresvärd för skador som du orsakar i din hyresrätt. Det är ansvarsskyddet i din hemförsäkring som kan hjälpa dig om din . Du väljer om du vill lägga nytt golv i hela lägenheten eller bara i utvalda rum. Om du har diskmaskin i köket behöver den tas bort innan det nya golvet läggs in. Jag tror jag FÅR byta golv i lägenheten, om jag betalar för att någon.


Ytskikten i en hyresrätt ska hyresvärden renovera i takt med att de slits. Lägg den då bara löst ovanpå ?

Kanske känns det som att du har bakbundna händer i hyresrätt ? Det är billigt, enkelt och du kan byta om du tröttnar eller vill styla om köket eller badrummet. Att måla väggar eller lägga in nytt golv är inte alltid populärt hos .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg