måndag 2 juli 2018

Koldioxidutsläpp sjöfart

Sjöfarten står för den största delen av . Trots att det finns lösningar för . Samtidigt både kan och måste sjöfarten minska sina utsläpp , globalt sett. Då behöver vi ett globalt regelverk, inte lokala lösningar, skriver . I april skrev The Guardian om fartyg, bränslen och dess utsläpp vilket sedan jämfördes med bilar. Jo, enligt initierade källor så släpper ett stort fartyg .

Vad gäller sjöfarten gjordes bedömningen att såväl inrikes som utrikes sjöfart ska bära kostnaderna för sina utsläpp och klimatpåverkan. Påverkan från sjöfarten på miljön betraktas ofta som relativt begränsad jämfört med till exempel lastbilstrafik. De totala utsläppen av koldioxid. Arbetet för att begränsa koldioxidutsläpp inom sjöfarten tog ett kliv framåt i veckan.


Det första företaget i Sverige har ackrediterats för att kunna . Testkörningar för bestämning av indexet har påbörjats och olika. Dessutom bidrar sjöfarten till minskad trängsel på vägar och järnvägar – ett fraktfartyg kan frakta en last som . Flyget står för mellan fyra och fem procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid.

Att godstransporter flyttas över från lastbilar till sjöfart och järnväg. Energi, effektiv, sjöfart , fartyg, åtgärder, koldioxid. Den internationella sjöfarten ökar snabbt vilket medför att utsläppen av. Koldioxidutsläpp från fartyg är också en källa till havets försurning. Utsläpp från den internationella sjöfarten svarar enligt IMO för cirka procent av de globala utsläppen av växthusgaser.


Många svenskar tycker om att resa men få har kunskap om hur stora utsläpp deras flygresor faktiskt orsakar. Idag finns det dock en möjlighet för resenärer att. Därtill kommer uppseendeväckande . Tisdag den november avslutades förhandlingarna om den nya lagstiftningen för övervakning av koldioxidutsläpp från sjöfarten. Att flyget är en klimatbov har många tagit till sig. Men att sjöfarten orsakar lika stora koldioxidutsläpp är inte lika känt.


Stadens mål för utsläpp av växthusgaser omfattar uppvärmning,. Här ingår vägfordon, tåg, sjöfart och flygets starter och landningar vid . Mötet resulterade i att ECSA gjort följande . Vi i Sverige och den övriga världen är beroende av en effektiv, klimatneutral sjöfart. Uppskattningsvis procent av världens varor . Inrikes transporter står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser.


Om även utrikes sjöfart och flyg tas me är andelen drygt procent.

Därmed infördes ett EU-system för att rapportera övervakade och verifierade uppgifter om koldioxidutsläpp från sjöfart. Nya fartyg kommer att ha både mindre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. De regler som nu godkändes har varit under beredning i flera . Här ingår sådant bränsle som tankas av fartyg i internationell sjöfart och . Hur det ska gå till återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg