måndag 2 juli 2018

Ättika mot alger

Nackdelen är ju att det luktar ättika. Det tog ca dagar (utan regn) innan lukten helt försvann. Se till att inte skvätta ättika på växter (då vissnar de ner), eller att få ner.


Sura saker såsom ättika kanske kan fungera för att ta död på en del växtlighet. Boracol är säkert bra mot alger och annat men om man läser .

Vanligtvis tar man till ättika för att utrota mögel och alger , när inget annat hjälper. Jag har konserverat fossiler med ättika , som en motsats. Resultatet blir jämnare och är snällare mot träet än om du kört med enbart. För att ta bort alger från altan eller utemöbler är ättika en klassiker . Byggde trädäck av tryckt virke för år sedan. Under vintern har det blivit grönfärgade områden ( alger ?), se bild.


Tvätta alg-angripen trall, med vad? Använd msk ättika och msk salt och gnugga föremålen lätt med en.

Inte så kul och inte så fräscht. Alger , smuts och lavar gör livet surt för husägare med stenaltan. Förstasida Altan Stenlagd uteplats 3-2- : Så här rengör du effektivt dina stenplattor . För att få bort alla alger använde jag Cuprinol tralltvätt. Jag fick vara väldigt försiktig när jag skurade eftersom jag har klätterväxter mot planket.


Medlet tar bort både smuts och eventuella alger. Blanda dl ättika , några droppar diskmedel och liter hett vatten. Riskerna med ättika när du använder det till rengöring.


Jag ska leta efter något medel mot alger , men kan ju börja med att hälla i lite ättika i vattnet. Problemet när man tvättar stenen är ju också att det . Problem med alger på trädäck, staket och plattor mm. Biter inte pottaskan innebär steg tre i kampen mot mögel och alger att välja ett kraftigt klor- eller borbaserat rengöringsmedel. Gör så här för att bli kvitt både osynliga sporer och synliga alger.


Täck över växter som du vill skydda mot medlet, som angriper alla växter. Jag har hört att man kan ha ättika i dammen för att bli av med alger. Halm har varit känt sedan många år att det ska vara bra mot alger.

Fördelen med Mot alg gentemot Biltemaprodukten är att man kan. Marlene Eriksson: Ta lite ättika på diskbänken, och sen lite diskmedel så får. Blanda cayennpeppar i tvättmedlet fungar bra mot beväxtning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg